Saturday, January 16, 2010


URUSAN HIDUP DAN MATI KITA TIDAK BERSATU?




Written by Admin
Friday, 23 October 2009 23:31

Oleh: ROSLI ALPIN
MATI adalah perkara yang pasti berlaku kepada setiap manusia dan tempatnya sesudah itu adalah di dalam tanah. Bagi orang Islam tanah perkuburannya adalah di tempat ‘perkuburan orang-orang Islam' baik di bandar mahupun di kampung.
Namun adakah kita sedar atau sengaja tidak mahu sedar bahawa tanah perkuburan orang Islam terutamanya di peringkat kampung tidak diselenggara dengan sempurna jika dibandingkan dengan tanah perkuburan penganut agama lain.

Terdapat kampung di mana tanah perkuburannya tidak teratur, berselerak dan kawasannya diliputi oleh semak samun. Kenapa boleh terjadi sedemikian rupa?. Sebagai perbandingan dan iktibar bersama cuba kita jenguk tanah perkuburan sahabat kita dari penganut agama lain, tanah perkuburan mereka teratur dan bersih.
Ini sudah semestinya ada yang dipertanggungjawabkan untuk bekerja atau 'penjaga kubur' yang tetap dan bergaji, sebab itulah kita sentiasa nampak tanah perkuburan mereka sentiasa teratur dan bersih. Maksudnya ada orang yang sudah mengatur di mana hendak simati dikubur supaya ianya nampak selari dan tersusun dan dibersihkan kawasannya dari ditutupi oleh rumput dan lalang.

Bagi kita pula, siapakah yang patut dan boleh dipertanggungjawabkan di dalam soal begini?. Jikalau agama lain boleh mewujudkan kerjasama dan penyatuan serta boleh pula mengadakan dana untuk mengurus tanah perkuburan demi untuk kebaikan, mengapa kita tidak mengambil contoh bagaimana sistem tadbir urus yang mereka laksanakan. Nampak benar kelemahan kita susah sangat hendak mewujudkan penyatuan apa lagi bekerjasama baik urusan dunia sehinggalah ke urusan akhirat kita tidak BERSATU.

Last Updated on Friday, 23 October 2009 23:34

1 comment: