Sunday, January 17, 2010



TAUKE BURUNG, PESAN MAMA & 5 SEKAWAN

Written by Admin

Thursday, 29 October 2009 23:29


Oleh: ROSLI ALPIN

DI sebuah Pekan terdapat seorang tauke cina yang mengusahakan kedai menjual pelbagai jenis burung. Pada suatu pagi seorang pelanggan sedang memasuki kedai sambil disambut dengan senyuman oleh tauke burung tersebut.

Sambil memerhatikan begitu banyaknya burung, pelanggan tersebut terpaut dengan dua ekor burung serindit dalam satu sangkar. Seekor burung tersebut rajin dan pandai mengeluarkan pelbagai jenis bunyi-bunyian manakala seekor lagi hanya mampu berdiam diri seperti tidak bermaya lagi.

Si pelanggan tadi berasa terhibur bercampur hairan melihat gelagat dua ekor burung serindit yang sama tapi berbeza tabiat dia memanggil tauke burung tersebut lalu bertanya;

Pelanggan : Tauke , ini burung serindit yang pandai nyanyi berapa harga?

Tauke : Ini burung dia punya harga RM Satu ratus.

Pelanggan : Burung yang diam saja tidak suka nyanyi berapa harga?

Tauke : Ini burung diam ada mahal sikit..., dia punya harga RM Dua ratus lima puluh Ooo..

Pelanggan : Kenapa burung yang pandai nyanyi murah....., yang tidak pandai nyanyi mahal pula ...

Tauke : Haiyaaa... lu mau tau ka?, Ini burung diam yang ajar itu burung satu sampai pandai nyanyi looo... mestilah mahal.



JANGAN LUPA PESAN MAMA

Seorang pemuda yang tinggal di pulau mendapat tawaran kerja di sebuah bandar yang perjalanannya terpaksa menempuhi lautan. Pendek cerita, pemuda tersebut telah dijemput oleh pakciknya untuk kebandar dengan menaiki bot penambang. Bapa pemuda tersebut turut menghantar anaknya ke jeti sehinggalah bot belayar. Sebelum belayar, inilah kata-kata bapa kepada pemuda tersebut;

Bapa : Nak, sampai di bandar jangan lupa pesan mama ya...

Pemuda : Ya Pak.

Si bapa sayu melihat bot yang semakin juah meninggalkan jeti tiba-tiba datang seorang pelancong barat yang berdiri di tepinya sambil meneropong kiri dan kanan. Si bapa kehairanan melihat benda yang menutupi sebahagian muka pelancong itu lalu dia menyapa pelancong tersebut dengan bahasa isyarat yang menunjukkan dia hendak meminjamnya sekejap

Tanpa banyak bicara pelancong tersebut menghulurkan teropong kepadanya. Apabila dia mengenakan ke matanya dan menghalakan benda tu tepat ke bot tersebut, si bapa melihat anaknya sedang tidur duduk, lalu si bapa tersebut bersuara ... Nak, bangun jangan tidur .... jangan lupa pesan mama ya ..

Pelancong di sebelahnya pula merasa hairan sambil geleng kepala apabila melihat si bapa tersebut bercakap seorang diri ...



LIMA SEKAWAN

Pada hari tersebut doktor pakar sakit jiwa terpaksa mengambil keputusan untuk memindahkan lima sekawan pesakit jiwa ke suatu tempat memandangkan mereka ini terlalu agresif dan boleh mendatangkan bahaya kepada pesakit lain yang ada di situ.

Lalu doktor itu pun menyewa khas sebuah kapal terbang untuk memindahkan mereka berlima. Semasa berada di dalam kapal terbang doktor tersebut duduk di ruang hadapan bersama juru terbang dan pembantunya lima sekawan di tempatkan di ruang penumpang sambil bermain, terpekik telolong dan terlompat sana terlomat sini bagaikan kera kena belacan mengakibatkan jurutebang naik berang dan mengarahkan doktor tersebut untuk menenangkan lima sekawan itu. Tanpa sebarang kata doktor terus saja keb elakang ruang penumpang.

Doktor : Heiii.... jangan kamu main-main dan bising di belakang ni, kalau kamu mau main juga pergi keluar ... (sejurus itu doktor tersebut kembali mengambil tempat duduknya di ruang hadapan)

Selang beberpa minit keadaan menjadi sunyi sepi membuatkan juru terbang merasa pelik dan hairan dan sekali lagi mengarahkan doktor ke belakang memerhati gelagat lima sekawan tersebut.

Setibanya doktor di ruang penumpang, diperhatiknya lima sekawan tadi tiada lagi di tempat duduk masing-masing. Sehabis puas dia mencari di dalam lalu dia memerhatikan keluar melalui jendela kapal terbang dan sambil mulut terngaga dilihatnya ke semua pesakitnya berterbangan dil uar bagaikan burung.

Last Updated on Friday, 30 October 2009 00:05

No comments:

Post a Comment