Sunday, January 17, 2010

ARTIKEL ' ITU BUKAN KITA PUNYA' CIPTA KENYATAAN


Written by Admin

Wednesday, 09 December 2009 07:19



Oleh: ROSLI ALPIN

KANDUNGAN dan pandangan yang telah dilontarkan melalui artikel 'ITU BUKAN KITA PUNYA' yang tersiar di Sabahkini.net pada 06 Disember yang lalu telahpun di terjemahkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan Razak ketika berucap pada himpunan bulanan bersama kakitangan kerajaan negeri di Wisma Darul Aman semalam (07 Disember 2009) yang telah membuka ruang dan peluang kepada rakyat negeri itu untuk menegur dan memberitahu tindakan silap dan boleh dianggap zalim yang dilakukan kerajaan negeri.

(Rujuk HarakahDaily - 08 Disember 2009).

Di antara isi kandungan artikel 'ITU BUKAN KITA PUNYA' tertulis di perenggan ke sepuluh yang berbunyi begini:

"Sementara kita masih ada kuasa, pangkat dan jawatan janganlah sampai kita tidak boleh menerima teguran dan pandangan orang."

Isi kandungan sedemikian adalah untuk mereka yang telah diamanahkan memegang jawatan dari setinggi-tinggi sehinggalah ke serendah rendah jawatan. Baik dia pemimpin, ketua jabatan, kerani sampailah ke jawatan tukang kebun haruslah bersedia untuk menerima teguran. Budaya tegur menegur dan saling nasihat menasihati ke arah kebaikan membawa kepada keadilan dan kesejahteraan bersama.

Berdasarkan pepatah 'yang baik jadikan tauladan dan yang jahat jadikan sempadan' apa kiranya masyarakat kita khususnya rakyat Sabah diberi ruang dan peluang untuk memberikan teguran dan pandangan dan 'orang atasan' sedia menerima dengan hati yang terbuka serta berlapang dada dan sanggup memperbaiki kesilapan sekiranya ada berlaku. Teguran yang membina diibaratkan "ubat yang membalut luka."

No comments:

Post a Comment